Forside

Velkommen til Borneo

Borneo og Kuala Lumpur

Malaysia 2002

"...Vi vågnede klokken fem om morgenen af næseabernes skrig. Vi skyndte os ud i bådene og sejlede ud på den mudrede Kinabatangan River. Her så vi hvordan aberne sad i trætoppene og spiste morgenmad, mens næsehornsfuglene fløj lavt over floden og solen langsomt begyndte at varme regnskoven op...". Det er hvad jeg forstår ved "Eco-Tourism" og det er intet mindre end uforglemmeligt. På denne side kan du læse alt om vores rejse til Malaysia.

Denne rejsebeskrivelse vil udover selve rejsen omhandle følgende områder:

Rejsebureauer - Litteratur - Valuta - Link til Malaysia - Rejseplanen - Rejsebeskrivelsen - Hvad ville vi gøre om - Vacciner

Rejsebureauer

Vi kiggede på internettet for at lede efter priser og selskaber som udbød rejser i Malaysia. Vi talte primært med Nyhavn rejser og de er meget flinke, desværre kunne de ikke skaffe os en flybillet den dag vi ønskede at rejse. Derfor valgte vi at kontakte et andet rejsebureau - Hannibal. Alt foregik via E-mail - vi har aldrig talt med dem. Men de var flinke og kunne skaffe en afgang på den ønskede tid. Hvad angår priserne, var de stort set ens. Generelt om priser kan det sige, at det er svært at sammenligne mellem to bureauer, da de begge laver specialsyet rejser og ingen rejser er 100% ens. En tommelfingerregel er dog at det alt i alt ca. koster 1000kr. pr. mand pr. dag med udflugter, flybilletter og hoteller. Derfor vil jeg anbefale begge rejseselskaber:

Litteratur

Vi brugte følgende bøger og da vi kun rejste i Sabah og Kuala Lumpur, lånte vi bøgerne på biblioteket og kopierede dem. Dette gav både en økonomisk og en pladsmæssig besparelse:

Hvis du klikker på bogen, kan du læse mere om den og evt. købe den hvis du lyster. Alternativt kan du søge efter andre titler i søgeboksen herunder:

Valuta, møntfod og prisniveau

I Malaysia anvendes møntfoden Ringit (RM). 1 RM = 2 KR.

Madvarer i Malaysia er meget billige. Eks. kan man i gadekøkkener spise aftensmad for 2-3 RM. Restauranter koster ca. 10 RM og hoteller koster 25 og opefter RM. Udenlandske brands som Mars Bar, Pizza Hut og alle former for alkohol koster det samme som i Danmark. Dog er Burger King og McDonalds billige pga. de lave lønninger, en Big Mac-menu koster ca. 5 RM.

I forbindelse med turistattraktioner skal man forvente prisskilte som følge:

Malaysian: 2 RM

Non-malaysian: 5 RM

Dette skal man tage med ophøjet ro - en almindelig Malay tjener ca. 500 - 800 RM i måneden. Skatten er ikke over 20% og bor man på pæle i vandet, betaler man IKKE skat.

Link til Malaysia

Rejseplanen

Klik på linket herunder for at downloade vores rejseplan. Den ligger i filformatet PDF, som skal åbnes med Adobe Acrobat Reader, som er gratis.

Rejseplan for Borneo

Rejsebeskrivelsen

Klik på billeder for at se dem i fuld størrelse!

På billedet kan vores rute ses. Vi fløj fra København til Frankfurt. Fra Frankfurt til Kuala Lumpur og til sidst fra Kuala Lumpur til Kota Kinabalu. Første flyvning var med SAS. De to sidste flyvninger var med Malaysia Airlines. Malaysia Airlines kan helt klart anbefales de er utrolig flinke og flyet var fint. Vi tog af sted fredag kl. 09.00og var først fremme lørdag 11:50 (6 timers tidsforskel) - det svarer til en effektiv rejsetid på 21 timer - det er LAAANG tid i fly og lufthavne - hvis man kun har prøvet 5 timers charterfly til Gran Canaria. En sjov lille detalje var, at vi stod op kl. 7 for at få morgen, herefter fik vi igen morgenmad i flyet. Da vi så kom til Frankfurt - opererede Malaysia Airlines med hjemmetid - hvilket betød, at vi fik serveret aftensmad kl. umiddelbart efter afgang fra Frankfurt - og herefter begyndte de fleste at sove (kl. var kun 14 DK-tid) - Jet-laget var begyndt!
Efter den lange flyvetur ankom vi endelig til Kota Kinabalu "KK". Byen er bestemt ikke noget at skrive om. Der er et par sjove markeder, bl.a. Filippiner-markedet og natmarkedet. Derudover kan man se en Moské, men da vi var der var der rimeligt øde - så vi gik ikke ind. Til gengæld kan det varmt anbefales at tage et smut forbi Sabah Museum. Her er bl.a. Malaysias historie, blomster og en hyggelig lille by med gamle huse (billedet til højre).

I Kota Kinabalu kan man også tage speedbåden ud til tre badeøer. Vi tog ud til Manukan. Det tager ca. 30 min. Heldigvis udleverer de en redningsvest, for båden var flækket i stævnen og sat sammen med gaffa-tape. Turen koster ca. 10 RM pr. mand. Når man så bliver sat af på øen, står der en glad mand og beder om 5 RM for at komme ind på selv øen - og igen prisforskel mellem malayere og udlændigne. Turen kan sagtens anbefales, for man bliver hurtigt træt af KK. Strandene på øen er superb. Og blot ti meter ude kan man snorkle og se koralrev.

Efter et par dage i KK begyndte vi på det vi glædede os til hjemmefra. Vores bestilte udflugter skulle til at tage sin begyndelse. Den første udflugt var en to-dags ekspedition op i bjergene. Vi skulle se en botanisk have fyldt med orkideer. Vi skulle på Canopy Walk, som er en slags hængebroer i trætoppene. Vi skulle på en mini jungle walk og vi skulle se et vandfald. Det hele begyndte med at vi blev hentede på hotellet om morgenen. Vi vidste ikke af hvem. Pludselig kom der en chauffør. Han fortalte at han hed XXXX og at han skulle være vores chauffør og guide de næste to dage. Vi havde altså vores egen chauffør, guide og MPV i to dage. Det var utroligt givtigt at have egen guide. Det giver anledning til at stille en masse spørgsmål om hvorledes malay-folket lever. På vores tur oplevede vi bl.a. at se Kæmpebambus - de var 30 meter høje! Turen i hængebroen var fantastisk. Det var imponerende at se de planter som vokser i toppen af trækronerne. Det havde desværre være en tør periode, da vi så vandfaldet, så der var ikke så meget fart på vandet. Vores guide fortalte os, at sidste måned da han var ved vandfaldet, begyndte det at regne, og al fugte gjorde at iglerne begyndte at falde ned fra træerne for at suge sig fast i et bytte :-(

Den botaniske have var fyldt med orkideer. Vi så bl.a. verdens mindste orkide. Vi så også verdens største kødædende plante. Det siges at lokalbefolkningen ofte finder en druknet rotte i den store kødædende plante efter kraftigt regnvejr. Det skyldes at blomsten kan indeholde 4 liter vand og når så rotten bliver tørstig tror den at den kan få vand i blomsten - den glemmer bare at den ikke kan komme op igen.

Efter alle de indtryk var det rart med en tur i Poring Hot Springs. Her kan man bade i kogende varmt vand. Vandet springer ud af en klippe og er blevet opvarmet dybt nede i jorden. Vandet er 95 grader når det bliver tappet. Inden det kommer ud i bassinet er temperaturen nede på 60 grader. Heldigvis kan man er der også en kold hane, så det bliver muligt at bade i. Alt i alt var Poring lidt en skuffelse. Vi troede at vi skulle ud og bade i ægte søer, men det var "bare" badekar.

I vores to-dages to overnattede vi på Hotel Fairy Garden. Det ligger vidunderligt flot - men værelserne er elendige. Men der ligger ikke så mange hoteller i bjergene, så man må jo tage til takke. På dette hotel begynder de fleste som skal bestige bjerget også. På billedet til højre kan man se hvorledes udsigten fra vores hotelværelse var. Overalt på bjergskråningerne dyrkede bønderne deres marker. I bjergene er solen så varm, at bønderne bliver nødt til at overdække markerne med plastik-tag, så afgrøderne ikke bliver afbrændte. Dette kan også ses på billedet. Hotellet specialitet er ananasjuice. Den koster 1RM. Juicen består meget enkelt af en HEL presset ananas og intet andet - kan man lide ananas er det bare hmmm.

Efter turen i bjergene var det igen blevet tid til at komme til KK. Her var vi i to dage. Da vi allerede havde set byen var det lidt kedeligt. Men vi gik ned til havnekanten hvor markedet ligger og hvor gadekøkkener er åbne. Grøntsager er meget billige - til gengæld er kød dyrt. 20 bananer koster ca. 3 RM. En grillet kyllingevinge koster 1 RM. 1 måltid mad i et gadekøkken koster ned til 2,5 RM. Men det er også meget primitivt. Man spiser af slidte plastiktallerkner som blot bliver skyllet i havvand. Hygiejnen er meget lav, til gengæld er maden hel frisk og nylavet og man kan være sikre på at få friske råvarer.

Vores næste udflugt skulle gå til Sandakan, som ligger sydligere en KK. Al transport over længere afstand foregår med fly - da vejene ikke er for gode. Vi fløj til Sandakan for at besøge havskildpaddereservatet Selingan Island også kaldet Turtle Island. Det tager ca. 45 min. i speedbåd at sejle ud til øen. Man skal huske at bestille billetter i god tid. Der er omkring 25 dobbelt-hytter og da det er det eneste åbne reservat i Malaysia skal man ikke komme i sidste øjeblik. Prisen er ca. 1000,- pr. mand pr. overnatning. Selingan Island er en fantastisk flot ø. Der er lækker sandstrand hele øen rundt og blot 15 meter ude kan man snorkle og se på koralrev. Selve skildpaddeseancen foregår om aftenen, så man kan bruge hele dagen på stranden.
Inde på øen ligger rederne. Det er sådan, at når skildpadderne kommer op på stranden om natten for at ligge æg og der samler "Rangers" (som de kalder sig) æggene op graver dem ned i indhegningen. Æggene bliver gravet ca. 60 cm. ned. Årsagen til at den ene halvdel af indhegningen er er overdækket skyldes, at temperaturen i sandet afgør om det bliver en han eller hun.

Om aftenen ved middagstid sidder alle og venter spændt på at den første skildpadde skal komme op på land og ligge æg. Efter mærkets frembrud må man ikke opholde sig på stranden, da det kan skræmme skildpadderne væk. Når den første skildpadde kommer op, hidkaldes man af Rangerne, som viser en hvor skildpadden ligger. Vi blev først vist derned når æglægningen var gået i gang. Dette skyldes at skildpadden er i trance når den ligger æg og dermed ikke bliver forstyrret. Skildpadden ligger mellem 75-120 æg, som er på størrelse med en bordtennisbold. Det er en stor oplevelse at se denne kæmpe skildpadde på en meters længde og 60 cm. i bredden i virkeligheden.

Når skildpadden har lagt æggene kravler den tilbage i vandet. Og dagen efter kan man se mange kravlespor efter de skildpadder som har været oppe om natten. Den sidste happening på øen, er at dagens udklækkede skildpadder opsamles og sættes ud i havet. Alle får lov til at holde en af de små krabater som er utrolig søde og meget stærke. De sættes i vandet fra forskellige sider af øen, så rovdyrene ikke ligger og venter på deres natmad. Kun 1 ud af 1000 når at blive kønsmoden - resten bliver spist, drukner i fiskenet eller bliver lemlæstet ved påsejling (Skildpadden er fredet). Det sjove ved skildpadden er, at den altid kommer tilbage til den strand den begyndte sit liv på for at ligge æg,
Efter Turtle Island blev vi sejlet tilbage til Sandakan, hvor vi fik en rundtur i byen. Dette indebar bl.a. et besøg i en bjælkehytte samt et mindesmærke fra 2. verdenskrig. Der er mange fattige og illegale indvandrere fra Filippinerne, som bor i bjælkehytter. Vi besøgte et af de mere velhavende kvarterer, og der har man både rindende vand, stereoanlæg, fjernsyn og DVD-afspiller. På museumet kan man læse om dødsmarchen. Kort fortalt var det krigsfanger fra de allieredes styrker som blev udsultet og tvunget til at grave fæstninger o.l. På et tidspunkt skulle de flyttes flere 100 km. Det foregik til fods gennem regnskov og andet svært tilgængeligt terræn. Dette kostede mange ofre i form af udmattelse. Der er dog en lille solstråle historie om et par mænd, for hvem det lykkedes at flygte og overleve. Generelt er der ikke noget at komme efter i Sandakan - men byen fungerer som transit-by mellem Turtle Island og vores rejses højdepunkt Sukau Rainforrest. Et nyt eventyr skulle til at tage sin begyndelse...
Tidligere nævnte jeg, at terrænet på Borneo er vanskeligt tilgængeligt. Turen til Sukau foregik at floder. Det tog i alt 2 timer at sejle dybt ind i regnskoven til vores lodge (Sukau Rainforrest River Lodge). Her boede Prins Henrik også dengang han besøgte Borneo og opkaldte en Orangutang. I Sukau havde vi to overnatninger. I den periode var vi på flodsafari hver morgen ved solopgang, til middag og på en enkelt natsafari. Derudover deltog vi et "plant et træ - bevar regnskoven"-projekt, på safari til fods i regnskoven både alene og sammen men guiden. Sukau er en fem-stjernet oplevelse. Vi så forskellige abearter, slanger, kæmpe-varaner, næsehornsfugle med farvestrålende næb og frem for alt orangutanger. Den orange menneskeabe er et truet dyr. De lever kun vildt på Borneo og Sumatra. Vi var så heldige at se 5 orangutanger, hvilket var meget heldigt. Husk kikkert og et kamera med zoom - så fordobler du oplevelsen. Man kan også være heldig at se elefanter, men vi så desværre kun deres efterladenskaber. Vi rejste med Borneo Eco Tours. De er meget bevidste om at møde dyrene på deres betingelser. Derfor sejlede vi steder hen hvor de andre turistbåde ikke sejlede. Derudover var vi også de eneste der sejlede med elmotor, så vi nærmest lydløst sejlede gennem floderne og oplevede naturen. På lodgen var de også miljøbevidste. Al vand til badning og drikkevand var opsamlet regnvand. Det varme vand blev opvarmet med solenergi. Heldigvis regner der ofte i REGNskoven - så det er sjældent de løber tør for vand. Der er blevet så lidt regnskov som muligt for at få plads til lodgen. Det vil sige at 2 meter ude for vinduet er regnskoven. Stedet hvor man spiser er på platform som ligger for enden af en bro ude i vandet. Sukau var ubetinget den største oplevelse på turen.

Efter Sukau skulle vi besøge Sepilok Orangutang Rehabiliteringscenter. Der er tale om et rekreativt område for orangutang-unger. Det kan være unger som er blevet væk fra deres mor, har mistet deres mor, levet i fangeskab eller af andre årsager til at de ikke kan klare sig selv i naturen. Der er altså tale om et område hvor de helt små bliver opflasket og hvor de noget større kan komme og få mad. Det er ikke et indespærret område. Det er en del af regnskoven. Og dag for dag søger Orangutangungerne dybere og dybere ind i skoven, i begyndelsen kommer de tilbage for at få "gratis" mad - men målet er at de skal tilvænnes til at leve som vilde orangutanger. Sepilok har stor succes med at opdrætte ungerne. Da vi var på besøg kom en fuldvoksen orangutang hen på den platform hvor vi stod - så længe man ikke har ting på der glimter og ikke stirrer den i øjnene, så er den "harmløs". Sepilok var en sjov oplevelse, men alligevel lidt kedeligt. Det skyldes nok at vi to dage forinden netop havde set fem vilde orangutanger i regnskoven.

Efter Sepilok var vores safariferie slut. Vi tog til en lille flække 30 km. ude for KK. Her dyrkede vi primært solbadning og slappede af. Desværre var stranden ikke så god som vi havde troet - det var faktisk en skuffelse. Men poolen var god. Der var desværre alt for øde - så vi kan ikke anbefale at tilbringe en uge i Kinarut på Langkah Syabas Beach Resort. Vi tog ofte minibussen ind til KK for at købe ind (35 km. koster ca. 1,5 RM pr. vej). Vi besøgte også Monsopiad Cultural Village, som er en bevaret by, som blev beboet af headhuntere. Hovedjægerne skar hovederne af deres fjender og hængte dem op i loftet. I museumsbyen kan man stadig se kranier hænge i loftet. Malyasia har et tropisk klima. Det betyder at vejret kan være trykkende varmt, at man kan få en flot solnedgang og det betyder også at det kan regne overdrevet meget. Strømmen gik på hotellet en af dagene for uvejret rasede i 30 minutter - herefter blev vejret fint igen.

Efter en uges badeferie sagde vi farvel til Borneo og rejste til fastlandet og Kualu Lumpur. Kualu Lumpur kunne lige så godt være en europæisk storby. Mange skyskrabere, meget trafik og mange indkøbscentre. Vi oplevede et tydeligt skel i levestandarden fra Borneo til Kualu Lumpur.

I Kuala Lumpur købte vi en city-tour, hvor vi så et tinfabrik, et værksted som udstoppede sommerfugle og skorpioner, besøgte Gomatong Caves og så hvordan man høster et gummitræ. Derudover så vi deres 300 meter høje TV tårn og verdens højeste bygning efter 11. september Petronas Twin Towers. En af de sjoveste steder i Kualu Lumpur er China Town. Her kan man købe "original-copy". Det er kopiprodukter af alle dyre varemærker både tøj, software, DVD, CD, tasker, bælter og solbriller og det koster kun en brøkdel af originalen.

Vores ferie begyndte med natur- og safari-oplevelser. Herefter havde vi en uges afslapning, for til sidst at slutte ferien af med fire dages storbyferie i Kuala Lumpur. En perfekt kombination som varmt kan anbefales at bruge 3 uger på.

Hvad ville vi gøre om

Generelt var vi meget tilfredse med vores rejse. Men intet er så godt at det ikke kan blive bedre. Hvis vi kunne lave vores rejse om ville vi have ændret følgende detaljer i relation til vores rejseplan.

• Kota Kinabalu "KK" er en beskidt lille by. Efter to dage har man set de markeder, seværdigheder og butikker der er værd at se - vi ville fjerne et par overnatninger i "KK".

• Vi har bestemt fortrudt at vi ikke valgte at bestige Mount Kinabalu, ALLE vi talte med sagde at det var en stor oplevelse.

• Vi besluttede inden afrejse at vi ville have 1 uges "badeferie", hvor vi kunne slappe 100% af. Vi valgte hotellet Langkah Syabas Beach Resort - Dette resort kan IKKE anbefales - husene man bor i er fine - men området er dødkedeligt og stranden er elendig - efter vores hjemkomst kontaktede vi rejsebureauet og de bruger ikke mere omtalte hotel.

• Vi havde et kort ophold på hotel Shang ri la. Hotellet er 5 stjerne og 100% Luksus. Alt er overdrevet stort og flot. Der kunne holde en Boring 737 i deres reception, swimmingpoolen var kæmpestor - alt var imponerende. Vi fortrød at vi ikke havde booket bare en enkelt nat for oplevelsens skyld. Det koster kun 80-90 USD for en overnatning i et dobbeltværelse. Det er ekstremt billigt i forhold til luksushoteller i Europa. Bestil et værelse her

• Generelt var vi lidt trætte af at vi ikke selv havde arrangeret turen - men det er meget svært at finde kontakter på Borneo når man sidder i Danmark og det tager LAAAANG tid. Men vores næste store ferie vil vi selv prøve at arrangere, bl.a. fordi at der er en masse mellemmænd som tjener gode penge på vores regning. Eks. vi bestiller rejsen hos Hannibal, som booker hos Borneo Eco Tours, som kontakter de enkelte attraktioner for at reservere plads til os - de skal jo tjene penge alle sammen. På den anden side kan man jo også slappe 100% af, idet at rejsebureauet i Danmark er ansvarlig for at det hele "klapper".

Vacciner og andre praktiske informationer

• Vi blev vaccineret mod hepatitis A og B - vi tog vaccinen Twinrix som skal indsprøjtes af lægen over tre gange.

• Vi blev også vaccineret mod malaria - her tog vi malariapiller - malarone

• Det kan også varmt anbefales at tage piller med mod diarré og andre mavesymptomer - maven møder mange nye bakterier i Malaysia

• Husk at tage en trøje med til flyveturen. I Malaysia elsker de at bruge aircondition til at nedkøle fly, forretninger og hotelværelser. Man kan hurtigt få en luftvejsinfektion, hvis man ikke passer på.

• Når du skal handle på markeder og lignende skal du være bevidst om prisen. Overalt oplevede vi at de lokale troede vi var multimillionærer. Derfor er priser mindst dobbelt så høje som du kan prutte dem ned til. Lad være med at købe første gang. Sig en lav pris - gerne halvdelen. Og hvis det er en meget dyr ting (over 100 RM) skal du altid byde så lavt, at du er sikker på at de ikke accepterer. Så sænker de prisen så meget, at du næste gang du kommer forbi, har en ide om hvilket prisleje genstanden koster.