Rejsebeskrivelse London - Forlænget weekend i London. Hyde Park, Harrods, Buckingham Palace, Piccadilly Circus, Trafalgar Square, Covent Garden, Imperial War Museum, Big Ben, Westminster Abbey, Tate Modern, London Bridge og Soho

Tre dage i London

Jeg har opdelt rejsebeskrivelsen i følgende sektioner:

Booking | Litteratur | Getting around London | Oversigtskort | Dag 1 | Dag 2 | Dag 3 | Hvad ville vi gøre om |

Bookning

Vi betalte ca. 6000 kr. for 3 overninger på Queens Park Hotel inkl. flybilletter til Gatwick. I boksen herunder kan du se om du kan finde et bedre tilbud:

Litteratur - Køb dine bøger og kort på nettet

Jeg køber altid bøger og kort på nettet. Jeg har alt for oftet stået i en butik, hvor de ikke havde bogen hjemme. I boksen herunder kan du skrive bynavnet og klikke på søg, så får du en liste over den litteratur og de kort der findes om landet eller byen. Bemærk, at man nu også kan begynde at købe bøgerne elektronisk.

Nedenfor kan du finde et direkte link til de to klassiske udgivere som jeg som regel køber. Politikens "Turen går til" eller "Lonely Planet"

Turen går til London

Lonely Planet London

Getting Around London

I dette afsnit kan du læse hvilke billetter du skal bruge, når du besøger London - Henholdsvis til "The Tube" og ekspres-toget fra Gatwick til London. Undergrundsbanen fungerer rigtig godt. Derudover kan man også køre med busserne, der supplerer undergrundsbanens linjer rigtig godt. Busserne tager dog noget længere tid at komme frem med. Men hvis man har gået hele dagen, så kan det være rart at sidde ned og hvile benene, mens bussen kæmper sig igennem trafikken.

Billetten til undergrundsbanen og busser hedder "Travelcard". Endags-Travelcard koster £8.60 for zone 1 og 2, som er "City" - se et kort over zonerne her

En 7-dags-billet koster £29.80. Det vil sige, at hvis du er i London mere end 3 dage, så kan det bedre betale sig at købe et 7-dages kort. Du kan købe billetten online her

Vi landede i Gatwick, og købte på forhånd tog-billetten til London her: Gatwick Express,

Kort over London

På kortet nedenfor kan du se de steder vi besøgte under vores tur til London.

Vis London på tre dage på et større kort

London dag 1

Den første stroppetur i London kan du se på kortet, med de gule nåle.

• Kensington Palace
  • Hyde Park
  • Harrods
  • Buckingham Palace
  • Piccadilly Circus
  • Trafalgar Square
  • Covent Garden

Vi lagde ud i Kensington Park, hvor vi besøgte Kensington Palace, Lady Dianas hjem, indtil hendes død i 1997. Det er ikke særligt prangende, udover indgangspartiet. Men turen igennem Kensington Garden og efterfølgende Hyde Park er en fornøjelse. Det er et dejligt grønt område i Londons vestlige del. Vi fortsatte videre ned til Harrods, som er et stormagasin der er et "must" at besøge. Udover de mange mærkevarebutikker, findes der i stueetagen en stor fødevare- og souvenierafdeling, som er en oplevelse i sig selv at besøge. De har alle specialiteter, og man kan sagtens købe en lækker frokostsandwich til en fornuftig pris.

Turen gik videre til Buckingham Palace, hvor vi overværede dagens højdepunkt - vagtskiftet. Der var rigtig mange turister, og det var et fint sted, men jeg tror ikke jeg ville besøge det igen, hvis jeg fik muligheden for det. Fra Majestætens palæ gik turen videre ind mod centrum, ind til Piccadilly Circus, som huser et lille springvand, men som nok mere er kendt fra film, med alle lysskiltene. Piccadilly er et rigtig godt udgangspunkt for shopping, som jeg beskriver nærmere, i dag 3.

Trafalgar Square er en kæmpe stor flot plads, som absolut er et besøg værd. Et kæmpe monument for Admiral Nelson blev rejst, efter hans død i slaget ved Trafalgar i 1805. Monumentet er omkranset af fire kæmpestore bronzeløver. For år tilbage var pladsen et trafikalt knudepunkt, men en borgmester lavede om på dette, ved at nedlægge noget af vejen og i stedet gøre pladsen mere folkelig. I dag er det stedet hvor folkemængder mødes for at demonstrere. Da vi besøgte pladsen var der en del fredsdomonstranter. Derudover er der også et "fancy" ur som tæller ned til olympiaden i London i 2012.

Covent Garden har indgangen ved det kongelige operahus. Det oplevede vi, da der var operasangere som underholdte i arkaden. Det var rigtig hyggeligt at gå og kigge på forretninger samtidig med "live" operaoptræden. Området er meget turistpræget, men jeg synes nu alligevel det er et besøg værd.

London dag 2

På andendagen valgte vi at gå en tur langs Themsen. Ruten er markeret på kortet med røde nåle.

• Imperial War Museum
  • Parlamentet og Big Ben
  • Westminster Abbey
  • Downing Street 10
  • Millennium Bridge
  • Tate Modern
  • London Bridge

Vi begyndte dagen på Imperial War Museum. Det er kæmpestort, og omfavner de sidste 100 års krige. første- og anden verdenskrig, men også den kolde krig, krigen i Irak og krigen mod terror. Der er bl.a. en stor udstilling om hvordan civilbefolkningen i London havde det under 2. verdenskrig. Der er flere "veteraner" derinde, som man kan spørge. Det er tidligere soldater eller civile, som beretter hvordan det var at være i med i 2. verdenskrig.
På museet findes der bl.a. resterne af en stålindsats fra et vinduesparti i World Trade Center, New York.
Jeg vil klart anbefale at besøge museet. Man kan bruge alt fra 2 timer, til flere uger på museet. Der er gratis adgang, men flere steder på museet er der indsamlingsbøsser, som opfordrer til donationer.

Vi krydsede Lambeth Bridge og gik langs Themsen op til Westminster, hvor vi både så parlamentet, Big Ben og Westminster Abbey. Det er nogle ekstremt flotte bygninger og absolut et besøg værd. Vi var for nærrige til at komme indenfor i Westminster Abbey - det kostede 16£ for en voksen. Fra Westminster kan man lige gå slå et smut forbi Downing Street 10. Efter "krigen mod terror", er vejen afspærret med bevæbnede vagter. Men man kan lige kigge ind mellem gitteret og se døren... Det er bestemt ikke et "must" at se, men når man nu alligevel er så tæt på, så kan man lige så godt tage det med. Omkring Downing Street 10 er der også flere statuer, af ikoner fra de store krige.

Fra Downing Street, gik vi tilbage ned til Themsen og fortsatte langs floden. Der er flere broer og monumenter langs Themsen, og der er masser af liv på vandet, så det er rigtig hyggeligt at gå der. Vi tog en lang gå tur op ad Themsen på Victoria Embankment, indtil vi kom til Millennium Bridge. Fodgængerbroen er flittigt besøgt, og midt ud på broen har man et rigtig godt view op ad "River Thames".

Når du har krydset broen, kommer du over til Tate Modern, som er Londons museum for moderne kunst. Tate Modern er en KÆMPE bygning, det er vist et gammelt kraftværk med en KÆMPE turbinehal. Bygningen er i fem etager. Jeg er ikke nogen kunstnørd, men bygningen og konceptet er i sig selv et besøg værd. Det er gratis at komme ind. I samme stil som Imperial War Museum, så er der mange muligheder for at donere penge til museet. Vi fortsatte op ad South Bank mod Tower Bridge. Stykket mellem Tate Modern og Tower Bridge er et rigtig hyggeligt område. Det er en blanding af ny moderne bygnminger og et "gammeldaws maritimt sørøver-kvarter" Bl.a. har man rekonstrueret "The Golden Hinde" i fuld størrelse, som er en gammel sørøver-galleon. Det er klart et besøg værd.

Vi nåede først til Tower bridge om aftenen, hvor broen var oplyst. Broen er et legendarisk bygningsværk, som man selvfølgelig skal se. Ved siden af Tower Bridge, ligger Tower of London, som er en gammel middelalder fæstning, hvor bl.a. kronjuvelserne bliver opbevaret. Men vi kom først sent frem om aftnen. Men Hvis vi kommer til London igen, så skal vi helt sikkert besøge fæstningen.

London dag 3 og by night

Vi havde afsat tredjedagen til shopping. Vi startede dagen på Piccadilly Circus. Det synes vi var et godt sted at begynde. Hvis du kigger på kortet, kan du se vi har markeret en rød rute, fra Piccadilly Circus op ad Regent Street til Oxford Street. På den "korte" tur fik jeg nok af shopping - men jeg er måske heller ikke den største shopper.

Når jeg siger London by night, så har intet at gøre med at gå i byen. Det handler mere om at have nogle hyggelige og sikre steder at gå om aftenen. Vi tog igen udgangspunkt i Piccadilly Circus, og gik op ad teatergaden Shaftesbury Avenue. Det er en rigtig god oplevelse at gå der når det er mørkt. At se lysene fra alle teatrene og den gode stemning af alle de folk der valfarter til teatrene, det er en oplevelse værd.
Når man nu er kommet et godt stykke op ad teatergaden, så slå et sving til venstre og slentr' en tur i Soho. Det er rigtig hyggeligt, og man møder mange sjove butikker og mennesker.

Da vi var i London, var vi inde at se "les Miserables". Vi havde købt billetterne hjemmefra på internettet. Hvis jeg skulle i teatret næste gang jeg besøger London, så tror jeg, at jeg ville vente med at købe billetterne til jeg var kommet derover. Der findes rigtig mange butikker, hvor man kan købe uafhentede billetter. Der er rigtig mange forestillinger i London, så med mindre man kun har een forestilling for øje, så tror jeg man er bedre tjent med at vente med at købe billetten til man kommer derover. Vi havde kun givet 20 pund pr. billet (listepris) hjemmefra, men vi sad også på næstbagerste række - jeg tror får de dyre billetter lidt billigere i butikkerne.

Hvad ville vi gøre om

Hvad ville vi gøre om?... det er et svært spørgsmål. På de tre dage oplevede vi, at London er RIGTIG stort. Så det bedste man kan gøre for sig selv, er at forberede sig rigtig godt, så man bruger tiden fornuftigt. Alternativt kan man besøge London igen. Det er helt klart ikke sidste gang vi besøger London. Det er en fantastisk by, og der er rigtig meget at opleve.

Hvis du har nogle spørgsmål, ris eller ros, er du velkommen til at skrive til mig