Forside
rejsebeskrivelser
forsvaret
om mig
billeder
kontakt
projekter
affiliates
links
 

Dubai 2006

 

Nedenfor kan du læse min rejsebeskrivelse fra vores 7 dage i dubai i 2006. Jeg har valgt at inddele rejsebeskrivelsen i flere afsnit:

Sådan bestilte vi | Den gamle bydel | Sheik Zayed Road | Den nye bydel | Burj Al Arab | Bagsiden af medaljen

Her bestilte vi:

Det er idag blevet hurtigere at komme til Dubai. Da vi rejste i 2006 var der ingen direkte fly. I dag har SAS åbnet en direkte rute, som gør det væsentlig hurtigere at komme fra København til Dubai - det tager 6½ timer. Vi fløj med Lufthansa, men det spiller stort set ingen rolle hvem du flyver med. Hvis du klikker på linket herunder, så kommer du hen til bookingsiden, som er et site hvor du finder flere søgemaskiner, og derfor nemt kan finde en billig billet.

http://jesperschultz.dk/book/booking.php

Når det kommer til hotelvalg i Dubai, så kan man virkelig tale om et udvalg. Vi taler om overnatninger fra 500 kr. til 10.000. Vi boede på tre hoteller i dubai, et til 600 kr, et til 1100 kr, og et til 7500 kr. pr. overnatning. De to første var i den gamle bydel og det dyreste var selvfølgelig Burj Al Arab - verdens eneste 7-stjernede hotel. Som jeg vil komme tilbage til senere, så vil jeg anbefale et hotel til omkring 1000 pr. overnatning, så er det hele i orden. Hotelstandarden for 600 kr. er tarvelig... Du kan finde hoteller på http://jesperschultz.dk/book/booking.php, eller Expedia.

http://jesperschultz.dk/book/booking.php

www.expedia.dk

Det vil være dumt ikke at læse lidt om Dubai inden du tager derned. Du kan komme nemt over billigt over det ved at klikke forbi wikipedia, enten på dansk eller engelsk

Mens du læser om Dubai, vil jeg foreslå at du printer dette kort ud - det er en god måde at få en ide om hvorledes byen er opdelt: Download kort over Dubai (1,8 mb)

Hvis du ikke kan nøjes med at læse på nettet, så vil jeg foreslå dig at købe nedenstående bog..

Politikens forlag "turen går til" har endnu ikke udgivet en bog om dubai.

Alternativt kan du søge efter andre titler i søgeboksen herunder, bøger fra lonely planet er som regel altid gode - de er dog på engelsk:

Det er næsten et must at have en bil i Dubai. Det er relativt billigt at leje en bil i dubai. Vi lejede en Ford Focus - det er en fin størrelse. Husk at det er et MUST at have et internationalt kørekort med til Dubai! Hvis du har is i maven, så kan du selvfølgelig også leje en bil i lufthavnen, det er ikke meget dyrere end at booke den hjemmefra, og der er masser af internationale firmaer som gerne vil leje dig en bil. Brændstof i dubai koster omkring 2,25 kr pr. liter - ja det er dejligt at tanke 45 liter brændstof for 100 kr :) Søg i nedenstående boks for at få det bedste tilbud i den periode i skal bruge bilen i.

Klik her for at gå til siden hvor du kan søge blandt mange biludlejningsfirmaer

 

Den gamle bydel

Før Dubai blev som de fleste forbinder byen med idag, så var byen centrum omkring Dubai Creek. På den ene side af bugten ligger Deira, og på den anden side ligger Bur Dubai. To af vores hoteller lå i Bur Dubai, som er den bydel som ligger tættest på den nye bydel. Det er her man møder mange af de "indfødte", ligesom man gøre i Deira. Vi var kun få gange et par kilometer øst for bugten. Men man kan tydeligt se på de mennesker der bevæger sig rundt, at de alle er fra mellemøsten eller Asien. Man støder ikke på mange europæiske mennesker i den del af byen, men det er også godt det samme. Hvis man godt kan lide at rejse, og man synes kultur og levevilkår er interessant, så kan man hurtigt få et indblik dagligdagen for folket servicerer eller arbejder for alle dem i den nye bydel. Tag f.eks. billedet herunder, her kan man virkelig se at folk sover, laver mad, går i bad, jeg stort set lever uden tag over hovedet. Det kan lyde sørgeligt, men klimaet i Dubai gør at de ihvertfald aldrig fryser :) Det er kun regnen som er deres fjende, men med kun et par dages regn om året, så overlever de nok. Så har de selvfølgelig også sandstormen, som kan drille dem lidt.

 

 

Men hvis man altså overhovedet kan tale om at man oplever noget kulturelt, som har mere end 10 år på bagen, så er det i den gamle bydel. Jeg synes faktisk rigtig godt om den gamle bydel. De har bl.a. et området som de kalder Gold Zouq, som er et område med 200 guld og diamantbutikker, og når jeg siger kun, så mener jeg kun. Der er ikke en tøjbutik, en shawarmabar e.l. lign, der er kun guldbutikker, og de ligger klods op og ned af hinanden, som det kan ses på billedet herover. Og prisen den er i orden. Vi spurgte på prisen på en guldring med en diamant på 1 carat, i Danmark koster denne ca. 50.000 kr, i Dubai kan du få den for 15.000 kr. Og vi kender flere som har handlet der, og man bliver ikke snydt, du får diamantbeviser og det hele. Man skal i Dubai huske på at det er Sheiken der bestemmer, og loven håndhæves :) Vi gik i den gamle bydel UDEN at føle os utrygge på noget tidspunkt. Der er stort set ingen kriminalitet. Alle udlændinge som er kriminelle bliver smidt ud af landet, eller også kommer de i fængsel, og det tror jeg ikke man skal spøge med dernede... Menneskerettigheder er nok ikke noget der står øverst på skoleskemaet på politiskolen i Dubai.

Derudover er det også værd at sejle en tur på creeken. Man kan bruge vandbusserne, de koster 2 kr. pr. overfart. Det er virkelig en oplevelse. Derudover bør man heller ikke snyde sig selv for at sejle en tur på creeken. Det kan gøres for en 50'er - men vær vaks! de første tilbud du får er på omkring 250 kr. Du skal bare vente længe nok, på et tidspunkt er der een af de 50 bådsmænd som slår til.

Vi gik en tur fra havnen og op langs creeken på Bur Dubai-siden. Så kommer man forbi lidt lokalhistorie, den store moské, og ser hvordan havnebusserne fungerer - det er virkelig en oplevelse. Der er total anarki, men det fungerer alligevel :)

 

Sheik Zayed Road

Sheik Zayed Road er den vej som forbinder den gamle bydel med den nye. Eller vej er nok så meget sagt, det er en 7-sporet motorvej - 7 spor i hver retning. Det lyder fantastisk, men de bliver hurtigt proppet i myldretiden - flere taxachauffører afviser ture i myldretiden hvis de medfører en tur på motorvejen. Trafikkulturen er ret så afslappet, hvilket vil sige at man skal passe godt på sig selv.Hvis du bare holder dig i din bane, så er du rimmelig sikker. Men forvent at du bliver overhalet indenom :) En liter benzin i Dubai koster omkring 2,25 kr, så store 4-hjulstrækkere der kun kører 3-4 km. på literen er ingen økonomisk ruin. I det hele taget er det et mekka for bilentusiaster. På billedet til højre ser du en politibil, det er såmænd intet mindre end en Jaguar S-type. Billederne viser også tydeligt alle skyskraberne - der bliver virkelig bygget på den strækning, og det er flotte skyskrabere. Det er faktisk sådan, at man sagtens kan overveje at nedrive en skyskraber der er grim. Uanset om den er på 80 etager! Det var faktisk lige før at Dubai's WTC var blevet revet ned, men fordi det var en af de første skyskrabere, så overlevede den allernådigst.

Området er som sådan bare en gennemkørsel, man kan godt køre af og komme ind i nogle af skyskraberne, men mange af dem er kontorbygninger - så hvis du kun har få dage i Dubai, så skal du blot nyde synet mens du kører forbi.

 

 

Den nye bydel

Den nye bydel er nok det alle kender Dubai på. Alle har efterhånden hørt om den indendørs skibakke i ørknen, The world - et ølandskab som danner verdens lande, samt de tre palmer som 100-dobler Dubai's kyststrækning. Det er virkelig en oplevelse af de helt store. Da vi besøgte Dubai var det kun "The Palm Jumeirah", den første palme som de var ved at bygge på - vi kunne ikke komme derud, men fra luften kunne både den og The World anes. Det mest fantiske er, at man virkelig har åbnet op for det visionære syn og så forfulgt drømmen - Det er fuldstændig uden hæmninger hvad der bygges i Dubai - udover de værker jeg nævnte tidligere, så er der Burj Dubai, som er en skyskraber som man forventer bliver over 1 km. høj, og så har de jo også det spektakulære hotel Burj Al Arab. Det er ufatteligt hvor mange penge Sheiken har smidt efter disse projekter, og de bliver fuldt til dørs - indtil videre er intet opgivet - der må virkelig være en tyk-tyk olie-tegnebog bag de investeringer.

Den nye bydel er også kendt ved en fantastisk bilpark - som dansker kan man kun stå og nive sig i armen.

i modsætning til den gamle bydel, så ser du i New Dubai kun folk i "Sheik-tøj" (også kaldet dishdasha), altså det hvide linned, et tørklde og så det sorte reb til at holde på tørklædet (hovedbeklædningen hedder vist "ghutra") Det er vel egentlig meget klassisk, det sjove er så at de alle sammen har en "key hanger" om halsen hvor deres nyeste mobiltelefon hænger

Derudover møder man også de tilrejsende europæere, som enten er udstationeret eller har slået sig ned i Dubai, bl.a. pga. de gunstige skatteforhold.

 

Burj Al Arab

Verdens eneste selverklærede 7-stjernet hotel!

På et internationalt plan findes der kun 5 stjerner, men Burj Al Arab har i al beskedenhed udnænvt sig selv til verdens eneste 7-stjernet hotel. Hvorfor de kalder sig det får du en god indsigt i ved at læse de næste afsnit.

Som tidligere nævnt, så boede vi på tre forskellige hoteller. Et 3, 4 og 7-stjernet hotel. Vi valgte at spare lidt på den samlede hotelregning for at få råd til at bo på "Sejlet", som det kaldes lokalt. Vi gav 7500 kr. for en enkelt overnatning, hvilket svarer til 22-timers ophold. Og inden du tænker, Er i vanvittig rige?, så lad mig sige at det var alle pengene værd. Nej, vi er ikke rige, det var bl.a. derfor vi kun boede der een nat og ikke alle syv :) Men jeg lyver ikke når det er en af de største oplevelser jeg har fået på en ferie.

jeg havde tænkt mig at lave en noget nær komplet beretning fra Burj Al Arab - den bliver forholdsvis lang, men den er det hele værd

Vi kunne tjekke ind kl. 14, og vi var selvfølgelig klar ved indkørslen kl. 13:55. Hotellet ligger på en kunstig ø et par hundrede meter i vandet, så først skal man forbi vagtposterne ved fastlandet. Herefter kørte vi op til indgangen. Med det samme blev vi budt velkommen og vognen blev straks tømt. Der var vel omkring 6 mand. Så kom vi indenfor hvor vi igen blev budt velkommen, og henvist til en sofa hvor vi fik fugtige vaskeklude til at tørre vores hænder og pande. Der var ikke noget med indtjekning eller kø - det hele foregiv siddende, men forfriskninger i hånden. Da de fandt ud af vi var fra Danmark, så kom der en svensker, som skulle fortælle om hotellet mens han fulgte os op til vores etage hvor vi skulle bo. Ved elevatoren stod vores butler klar til at vise os hen til vores værelse. Så inden vi havde set værelset var vi blevet mandsopdækket af mindst 12 personer som alle viste gæstfrihed af højeste kaliber - uden snobberi el. lignende - "arabic hospitality" som de selv kalder det er dejlig behageligt. Vi fornemmede ikke bare her, men generelt at man var ekstra flinke ved europærere, og jeg tror det er fordi vi har et andet menneskesyn en andre man generelt har i de højere klasser i mellemøsten.

De var ½ time forsinket med at klargøre værelset, så vi blev budt noget at drikke og spise. Bare for lige at vise lidt om prisniveauet i restauranten, så kostede sandwichen på billedet 243 kr. men så fik du også en Hummertoast àl a Burj al arab. En flaske absolut vodka i minibaren kostede 1000 kr.

 

 

Hotellet har 52 etager, eller... det er jo i princippet kun 26, for der er kun 26 knapper i elevatoren - og forklaringen er ganske simpel, alle hotelværelser er i to etager. Vi havde booket det mindste værelse - sølle 168 kvadratmeter i 2 etager. Mindre kunne ikke gøre det. Alle værelser har selvsagt havudsigt, spa-bad, et gæstetoilet, kontor, påklædningsrum,flere sofaarrangementer, spisebord... jeg kunne blive ved. Der er også mange tekniske detaljer. Der er selvf. elektriske gardiner. Der sidder et kamera i døren, så når det ringer på, så tænder den 40" fladskærm, så man kan se hvem man lukker ind. Og man styrer selvf. det hele fra fjernbetjeningen. I kontoret er der computer, fax og hvad man ellers behøver.

Værelset er iøvrigt pyntet op med friske blomster, vi talte 11 vaser ialt med friske blomster. Derudover er der en frugtkurv med frisk frugt, der var vel omkring 30 eksotiske frugter. Der var udsøgt chokolade og små arabiske kager - alt sammen inklusiv i prisen.

på badeværelset, som var en hel historie i sig selv. Der var alt hvad der ikke var skruet fast dit. Vi fik faktisk en lille sporttaske med derfra med parfumeserier fra Hermes, de nyeste skrabere fra Gillete, tandbørster, hårshampoo - og det var ikke små størrelser - alle deodoranter og parfumer var ml. 100-250 ml. (forstør billedet fra badeværelset, så kan du set det hele)

Derudover fik vi, da vi rejste hjem udleveret silkeposer til vores sko. Lækre lærredsække til vores beskidte tøj, og en super strandtaske, alt sammen i den dybe mørkeblå farve, men hotellets logo og navn broderet med guldtråd.

Du kunne ikke sætte en finger på noget. Den eneste fejl vi fandt var at dem der havde redt sengen havde glemt at lægge hovedpuder til. Men ak nej, det var selvfølgelig ikke en fejl. Om aftenen kom butleren forbi med et "pude-menu-kort" Der kunne du vælge mellem 25 forskellige puder, nogle var gode for rygere, andre for dårlig ryg osv.

Hver gang vi forlod værelset, så blev brugte glas fjernet og puderne blev banket op, hvis de ikke stod perfekt i sofaen - alt sammen uden man så noget personale. På vores gang var der vel omkring 5 værelser i hver af de to fløje. For enden sad der en floormanager og en assistent, som døgnet rundt stod til din rådighed, selvf. udover den butler der var tilknyttet dit værelse - alt spillede 100%

Faciliteterne på hotellet er mange. Der er et fantastisk poolområde. Det er småt men godt. For det første ligger det jo 200 meter fra land og 5-7 meter over havets overflade, hvilket gør at det lufter dejligt. For det andet er der tykke hynder på solvognedene og der er flere dejlige tykke håndklæder pr. solvogn. Derudover kommer der løbende personale rundt med iskold kildevand, sololie og iskolde hårdtopvredne vaskeklude, så man kan tørre den svedige pande - alt dette er også inklusivt.

Der er stort set ingen ved poolen, det er jo faktisk kun nordeuropæere der gider at dyrke solen. Dem som kommer fra de varme himmelstrøg forsøger at undgå den så meget som muligt. Fik jeg nævnt det udendørs spa ved poolområdet med udsigt ud over havet? :)

Kan man ikke få nok vand, så er der en indendørs pool på 25. etage, selvfølge med spa og livredder. Det er en super oplevelse at ligge i en pool, som går helt ud til ruderne. Så man ligger faktisk i 50 etagers højde i en pool, kun adskilt fra frit fald af et vinduesglas, samtidig med at du har fri udsigt ud over kyststrækningen i begge retninger.

 

Den sidste mulighed for at komme i vandet, udover spa badet på hotellet, hvor man kan ringe hjem til hotellet ½ time førend man er tilbage, og bede butleren gøre spa'et klar, så har de selvf. også egen eksklusiv strand, hvor kun Burj al arab gæster må komme. Vi tog en svømmetur i bølgen blå kl. 7 om morgenen. Det foregår ved at man møder omklædt om i poolområdet, og så holder golfbilen klar til at køre dig ned på stranden. Stranden er forinden fuldstændig cleanet af personalet. Sandet er endda revet manuelt. Når du går ud i vandet, så kommer der nogle og river dine fodspor i sandet væk, så der hele tiden er pænt. Og vandet, ja det er fantastisk dejligt. Det er vel omkring 25-30 grader sådan en novembermorgen kl. 7 :) Når det er rigtig sommer i Dubai, altså 50 grader, så er der faktisk ingen som bader i vandet, det er simpelthen for varmt. Det når over 40 grader, og så er det slet ikke behageligt. På billedet til højre kan du svagt se stranden, den er hel tom og ligger til venstre for det for hotel Madinat.

Jeg har hørt noget om at man i Dubai undersøger hvorledes man kan afkøle sandet, så man ikke brænder fødderen om sommeren i sandet - men med alt andet de bygger i Dubai, så er det sikkert snart en realitet. Så er spørgsmålet blot hvornår de også afkøler havvandet... Fik jeg sagt, at alle pools i Dubai selvfølgelig er afkølet...

Kan man stadig ikke få nok vand, så er også gratis adgang til Wild Wadi Water Park www.wildwadi.com. Et kæmpe vand-bade-land. indgangen til parken ligger lige ud foran vandkanten, hvor vagtposterne til hotellet står. men, man får selvfølgelig ikke lov at gå ud af broen - nej, selvfølgelig ikke. Hotellet råder over 20 golfvogne, som i døgndrift transporterer gæsterne rundt på hotellets område. Så man klæder om på hotellet, går ned til poolområdet, og bliver hentet i en Buggy "golfvogn" og bliver kørt over broen, forbi den lange kø til vandlandet og direkte hen til indgangen, hvor man spadserer lige igennem og foran alle de andre - alt sammen inkl. i prisen til Burj Al Arab. Vandlandet er sjovt, der er bl.a. surf-maskiner, hvor man kan lære at surfe (se billede), Så er der et bølgebassin med tre meter høje bølger, og meget andet. Jeg lyver ikke når jeg siger at der er en livredder pr. 10. meter. I alt er der vel en 100 livredere som sidder klar til at redde dem der er ved at drukne i det 1 meter dybe vand.

Jeg har tidligere nævnt prisniveauet på hotellet, det er ret ... dyrt. Jeg ved at mange, som ikke vil betale 7-12.000 kr. for en overnatning "nøjes" med at booke fredags-brunch. Det koster 600 kr. pr. person, men buffeten er ekseptionel, og skulle efter sigende være mellem 50-100 meter lang. De har efter sigende også nogle fantastiske restauranter på hotellet, især deres fiskerestaurant i kælderen - man sidder stort set i et kæmpe akvarium og spiser - selvfølgelig under havets overflade. Der går vist også nogle rygter om at de har en anden restaurant under vandet, hvor man bliver sejlet hen i en ubåd - men det kunne vi ikke rigtig finde ud af. Men der er ihvertfald en ubådsimulator i restauranten, som desværre var ude af drift da vi besøgte restauranten.

Så er det også værd at nævne "Sky view baren" i toppen af hotellet. Den har også kælenavnet, " the folded newspaper" og du forstår hvorfor når du ser den. Der er en supergod udsigt, og det er vel og mærke 200 meter over havet. Derfra kan man virkelig se hvordan palmen og "the world" ser ud i et fugleperspektiv. Der er sådan lidt 80'er stil over den med de kulørte lamper i loftet. Baren er designet af Philippe Starck.

 

Hotellet har selvf. også et væld af biler du kan leje. En Ferrari F430 kostede små 12.000 kr. at leje for en dag. Men du kunne også leje en mindre bil. En Porsche, Aston Martin, Bentley Maserati, eller også kunne du få en tur med en Rolls Royce med chauffør. Du betaler for alt dette. Jeg mener et time med chauffør i en Rolls Royce kostede 1500 kr. Du kan selvf. også blive hentet i lufthaven og fløjet med helikopter direkte til hotellet. Det er faktisk meget få der har adgang til helikopterpladsen. Vi prøvede alt hvad vi kunne, men det er et lukket land - selv for det meste af personalet. En lille sjov historie, i Dubai er det ulovligt at flyve helikopter. Det er kun Sheiken som må flyve helikopter. Man har simpelthen vurderet, at med alle de milliardærer i Dubai, så ville det være livsfarligt for alle i luften og på jorden, hvis alle fløj i helikopter. Hotellet har givetvis fået en undtagelse.

Hotellet ejes af kæden Jumeirah, og der ligger faktisk et på hver sin side af kontrolposten - to kæmpe hoteller, som også ejes af jumeirah - ganske vidst kun 5-stjernet, men de skulle også være superdejlige hoteller. Prisniveauet ligger på 3-4.000 kr. pr. overnatning. Det ene hotel hedder Jumeirah Beach Hotel og ligner en skibakke eller en stor rutchebane, og det andet hotel hedder Madinat, og minder mest af alt om eventyret "1001 nat"

http://www.jumeirahbeachhotel.com

http://www.madinatjumeirah.com

Vi valgte at spise på Madinat, det er utroligt flot og hyggeligt om aftenen - se billedet. Det er måske nok feriens bedste billede og meget symbolsk. I baggrunden har vi det flotte oplyste hotel. Og i forgrunden har vi et klassisk oplyst arabisk vindtårn. Det fungerede i gamle dage som en slags aircondition, eftersom hullet i toppen og alle pindene skabte turbulens og køllede huset med vind. Maden på Madianat er god, og der er mange restauranter at vælge imellem. Der er levende musik på en bud som sejler ude i vandet. Der er også vandtaxaer, som fragter hotellets gæster rundt i deres kanaler.Og maden er god og billig. Faktisk er det meget billigt at spise i Dubai i forhold til i København, og kvaliteten og udvalget er super.

Selve hotelet er jo også en klasse for sig. Alt hvad der ligner guld, er det efter sigende også. Det er helt sindsygt hvor meget bladguld der er brugt på hotellet. Lobbyen er fantastisk, og især de to springvand, så har så præcise og kraftige vandstråler, at de kan føre lys gennem dem - det er usædvanligt. Men som så mange andre steder i Dubai, så har de hentet eksperter til landet. Bl.a. er manden bag springvandet også en ekspert der er hentet i Europa. Selve hotellet forestiller et sejl. Det er faktisk stærkt inspireret af hvordan et middelalderligt lille fragt eller handelsskib så ud. Hotellet er belyst om aftenen, og belysningen skifter hele tiden farve.

Der går vist forlydender om, at selv hvis hotellet var fuldt booket i 100 år, så ville det ikke give overskud - det er ren og skær prestige og branding af Dubai

Som du måske kan fornemme, så er det en fantastisk oplevelse at bo på Burj Al Arab. Selvom det er dyrt i forhold til så meget andet, så er oplevelsen så stor, og du får så mange ting og oplevelser som er gratis.Vi brugte f.eks. kun penge på morgenmaden - den kostede så også 200 kr. pr. mand, men ellers var alle de andre oplevelser inklusiv i prisen på de 7.500 kr.. Jeg kan kun på det varmeste anbefale en tur på "Sejlet"

 

 

Bagsiden af medaljen

Jeg mener at have hørt om en talemåde der hedder: "Bag enhver mand står en kvinde". Hvis man modificerer den til Dubai, så kan man sige: "Bag enhver drøm i Dubai står en underbetalt Inder"

Der er flere samfundslag i Dubai. På bunden er der nok de illegale arbejdere, men dem ved jeg ikke hvor mange der er af. Men til gengæld ved jeg at antallet af indiske byggearbejdere er enormt. Jeg kender ikke tallet, men 250.000 ville ikke overraske mig. Byggearbejderne bliver hyret i Indien af bureauer. De får vel omkring 6-800 kr. om måneden. Men så arbejder de også kun 6½ dage om ugen og det er 12 timers skift. Der er nok ikke så mange som gør det af lyst, nok nærmere af nød. De sender alle pengene hjem til familien i Indien. Det er også derfor du i den gamle bydel ser den ene forex e.l. efter den anden. På et tidspunkt var det så slemt, at byggearbejdere spiste og drak så lidt, så de kunne sende flest muligt penge hjem, af de faldt ned fra højhusene. Problemet var ikke at de døde, nej nærmere at de kunne ramme nogle indfødte dubai'kanere eller hvad de nu hedder. Det betød nemlig at byggevirksomheden skulle betale blodpenge hvis nogle døde af at få en indisk byggearbejder i hovedet. Derfor bliver der idag trukket penge i lønnen og så får de istedet for udleveret mad og drikke.

Jeg tror ikke at fagforeninger har noget at gøre i Dubai. Alle er der jo af nød, så hvis de klager bliver de sendt hjem. Byggearbejderne holder næppe mere end 5-10 år i branchen, så er de simpelthen slidt op - og hvem gider ansætte en nedslidt byggearbejder? Det er vist også almen praksis, at arbejdsgiveren tilbageholder de første måneders løn, for at "motivere" medarbejderen til at holde kontrakten, ligesom de også opbevarer deres pas, så de ikke kan tage andet arbejde eller slippe ud af landet.

De arbejder jo i døgndrift, og det går faktisk også rigtig hurtigt. Men sammenlignet med en dansk byggeplads, så er der vel omkring ti gange flere personer på en byggeplads i Dubai. En anden ting er at inderne er så billige, at man ikke regner dem for noget. Se eks. billedet med vejarbejdet. Alt vejarbejde er markeret ved kegler hvor der er et tov mellem dem. På tovet går de indiske vejarbejdere og binder de rød-hvide "minestrimler" fast. Tænk lige på hvor lang tid det tager at binde en sløjfe tre gange pr. meter. Og deres vejspærringer er ofte flere kilometer lange. De indiske byggearbejder bor i barakker ude i ørknen. Man skal bare køre 10 km. væk fra centrum, så oplever man den golde ørken. Når du har kørt længe nok i ørkenen, så kan du se at der går små stikveje væk fra hovedvejen. Et par kilometer inde af de stikveje ligger deres barakker. Midt i den glohede ørken. Og hvis det bare er halvt så uselt indvendigt, som det ser ud udvendigt, så skal man ikke misunde dem som "bor" derude.

På tankstationer oplever man også at Indere ikke koster noget. Ved en alm. tankstander med fire ledninger, vil der som regel være en mand til hver tank pistol, samt en mand som tager imod betaling ude på pladsen plus ham som tilbyder at vaske din rude. Altså 6 mennesker til en lille benzinø. De store tanke har måske 4-6 øer, og der vrimler det med benzindrenge. Kommer du ind i et supermarked eller nogle af deres store indkæbscentre, så er der absolut heller ikke mangel på ekspedienter. men de folk der arbejder med service får øjensynligt 3-5 gange mere end en bygningsarbejder. Herefter er der så de lærte indere, som er universitets-uddannet. De får vel mellem 5-20.000 danske kroner. Så man kan altså tale om flere klasser. De laveste er bygningsarbejdere, så kommer alle dem i servicefagene og øverst er alle dem som er universitetsuddannet.

 

I dag er det stadig billigt at have folk i servicefagene. Men som tiden går bliver det dyrere og dyrere. De bygger jo 100.000vis af lejligheder, og priserne i Dubai stiger meget stærkere end vi har set i Danmark. Problemet bliver snart at efterspørgslen efter billig arbejdskraft bliver så stor, at udbuddet ikke kan følge med. Hver gang der flytter en europæer til Dubai, så kræver det jo et par indere ekstra til servicefagene. Til sidst har Inderne ikke råd til at bo i Dubai, eller også er der ikke plads. Det betyder at Inderne kan få højere løn, hvilket betyder at lavinen ruller. Når priserne stiger på serviceydelser, så stiger leveomkostningerne og dermed kan huspriserne ikke holde trit - de vil simpelthen dale. Der kan ikke være tvivl om at boblen i Dubai på et tidspunkt vil briste. Udbuddet kan simpelthen ikke følge med efterspørgslen - men vi ser nok ikke nogle tegn på brist førend alle tre palmer står færdige.

Dubai er et fantastisk sted. Facaden er meget imponerende, men medaljen har en bagside. Man skal ikke glemme, at det er baseret på den billige indiske arbejdskraft, som jeg især synes bliver udnyttet grovt i byggesektoren. Men omvendt, så har mange indere også oplevet et løft af deres levevilkår, så intet er så skidt at det ikke er godt for noget - men ballonen kan ikke vokse uendeligt!

 

Som altid kan du skrive til mig, hvis du har spørgsmål eller kommentarer

Skriv til mig

Rejsebeskrivelsen er sidst opdateret:

 


Bookmark and Share