Dubai 2006
Nedenfor kan du læse min rejsebeskrivelse
fra vores 7 dage i dubai i 2006. Jeg har valgt at inddele
rejsebeskrivelsen i flere afsnit:
Sådan bestilte vi | Den
gamle bydel | Sheik Zayed Road
| Den nye bydel | Burj
Al Arab | Bagsiden af medaljen
Her bestilte
vi:
Det er idag blevet hurtigere at komme til Dubai.
Da vi rejste i 2006 var der ingen direkte fly. I dag har SAS
åbnet en direkte rute, som gør det væsentlig
hurtigere at komme fra København til Dubai - det tager
6½ timer. Vi fløj med Lufthansa, men det spiller
stort set ingen rolle hvem du flyver med. Hvis du klikker
på linket herunder, så kommer du hen til bookingsiden,
som er et site hvor du finder flere søgemaskiner, og
derfor nemt kan finde en billig billet.
http://jesperschultz.dk/book/booking.php
Når det kommer til hotelvalg i Dubai,
så kan man virkelig tale om et udvalg. Vi taler om overnatninger
fra 500 kr. til 10.000. Vi boede på tre hoteller i dubai,
et til 600 kr, et til 1100 kr, og et til 7500 kr. pr. overnatning.
De to første var i den gamle bydel og det dyreste var
selvfølgelig Burj Al Arab - verdens eneste 7-stjernede
hotel. Som jeg vil komme tilbage til senere, så vil
jeg anbefale et hotel til omkring 1000 pr. overnatning, så
er det hele i orden. Hotelstandarden for 600 kr. er tarvelig...
Du kan finde hoteller på http://jesperschultz.dk/book/booking.php, eller Expedia.
http://jesperschultz.dk/book/booking.php
www.expedia.dk
Det vil være dumt ikke at læse lidt
om Dubai inden du tager derned. Du kan komme nemt over billigt
over det ved at klikke forbi wikipedia,
enten på dansk eller engelsk
Mens du læser om Dubai, vil jeg foreslå
at du printer dette kort ud - det er en god måde at
få en ide om hvorledes byen er opdelt: Download
kort over Dubai (1,8 mb)
Hvis du ikke kan nøjes med at læse
på nettet, så vil jeg foreslå dig at købe
nedenstående bog..
Politikens forlag "turen går til"
har endnu ikke udgivet en bog om dubai.
Alternativt kan du søge efter andre
titler i søgeboksen herunder, bøger fra lonely
planet er som regel altid gode - de er dog på engelsk:
Det er næsten et must at have en bil i
Dubai. Det er relativt billigt at leje en bil i dubai. Vi
lejede en Ford Focus - det er en fin størrelse. Husk
at det er et MUST at have et internationalt kørekort
med til Dubai! Hvis du har is i maven, så kan du selvfølgelig
også leje en bil i lufthavnen, det er ikke meget dyrere
end at booke den hjemmefra, og der er masser af internationale
firmaer som gerne vil leje dig en bil. Brændstof i dubai
koster omkring 2,25 kr pr. liter - ja det er dejligt at tanke
45 liter brændstof for 100 kr :) Søg i nedenstående
boks for at få det bedste tilbud i den periode i skal
bruge bilen i.
Klik her for at gå til siden hvor du kan søge blandt mange biludlejningsfirmaer
|
Den
gamle bydel
Før Dubai blev som de fleste forbinder byen
med idag, så var byen centrum omkring Dubai Creek.
På den ene side af bugten ligger Deira, og på
den anden side ligger Bur Dubai. To af vores hoteller
lå i Bur Dubai, som er den bydel som ligger tættest
på den nye bydel. Det er her man møder
mange af de "indfødte", ligesom man
gøre i Deira. Vi var kun få gange et par
kilometer øst for bugten. Men man kan tydeligt
se på de mennesker der bevæger sig rundt,
at de alle er fra mellemøsten eller Asien. Man
støder ikke på mange europæiske mennesker
i den del af byen, men det er også godt det samme.
Hvis man godt kan lide at rejse, og man synes kultur
og levevilkår er interessant, så kan man
hurtigt få et indblik dagligdagen for folket servicerer
eller arbejder for alle dem i den nye bydel. Tag f.eks.
billedet herunder, her kan man virkelig se at folk sover,
laver mad, går i bad, jeg stort set lever uden
tag over hovedet. Det kan lyde sørgeligt, men
klimaet i Dubai gør at de ihvertfald aldrig fryser
:) Det er kun regnen som er deres fjende, men med kun
et par dages regn om året, så overlever
de nok. Så har de selvfølgelig også
sandstormen, som kan drille dem lidt.
|
|
|
|
Men hvis man altså overhovedet kan tale om
at man oplever noget kulturelt, som har mere end 10
år på bagen, så er det i den gamle
bydel. Jeg synes faktisk rigtig godt om den gamle bydel.
De har bl.a. et området som de kalder Gold Zouq,
som er et område med 200 guld og diamantbutikker,
og når jeg siger kun, så mener jeg kun.
Der er ikke en tøjbutik, en shawarmabar e.l.
lign, der er kun guldbutikker, og de ligger klods op
og ned af hinanden, som det kan ses på billedet
herover. Og prisen den er i orden. Vi spurgte på
prisen på en guldring med en diamant på
1 carat, i Danmark koster denne ca. 50.000 kr, i Dubai
kan du få den for 15.000 kr. Og vi kender flere
som har handlet der, og man bliver ikke snydt, du får
diamantbeviser og det hele. Man skal i Dubai huske på
at det er Sheiken der bestemmer, og loven håndhæves
:) Vi gik i den gamle bydel UDEN at føle os utrygge
på noget tidspunkt. Der er stort set ingen kriminalitet.
Alle udlændinge som er kriminelle bliver smidt
ud af landet, eller også kommer de i fængsel,
og det tror jeg ikke man skal spøge med dernede...
Menneskerettigheder er nok ikke noget der står
øverst på skoleskemaet på politiskolen
i Dubai.
Derudover er det også værd at sejle en
tur på creeken. Man kan bruge vandbusserne, de
koster 2 kr. pr. overfart. Det er virkelig en oplevelse.
Derudover bør man heller ikke snyde sig selv
for at sejle en tur på creeken. Det kan gøres
for en 50'er - men vær vaks! de første
tilbud du får er på omkring 250 kr. Du skal
bare vente længe nok, på et tidspunkt er
der een af de 50 bådsmænd som slår
til.
Vi gik en tur fra havnen og op langs creeken på
Bur Dubai-siden. Så kommer man forbi lidt lokalhistorie,
den store moské, og ser hvordan havnebusserne
fungerer - det er virkelig en oplevelse. Der er total
anarki, men det fungerer alligevel :) |
|
Sheik Zayed
Road
Sheik Zayed Road er den vej som forbinder den gamle
bydel med den nye. Eller vej er nok så meget sagt,
det er en 7-sporet motorvej - 7 spor i hver retning.
Det lyder fantastisk, men de bliver hurtigt proppet
i myldretiden - flere taxachauffører afviser
ture i myldretiden hvis de medfører en tur på
motorvejen. Trafikkulturen er ret så afslappet,
hvilket vil sige at man skal passe godt på sig
selv.Hvis du bare holder dig i din bane, så er
du rimmelig sikker. Men forvent at du bliver overhalet
indenom :) En liter benzin i Dubai koster omkring 2,25
kr, så store 4-hjulstrækkere der kun kører
3-4 km. på literen er ingen økonomisk ruin.
I det hele taget er det et mekka for bilentusiaster.
På billedet til højre ser du en politibil,
det er såmænd intet mindre end en Jaguar
S-type. Billederne viser også tydeligt alle skyskraberne
- der bliver virkelig bygget på den strækning,
og det er flotte skyskrabere. Det er faktisk sådan,
at man sagtens kan overveje at nedrive en skyskraber
der er grim. Uanset om den er på 80 etager! Det
var faktisk lige før at Dubai's WTC var blevet
revet ned, men fordi det var en af de første
skyskrabere, så overlevede den allernådigst.
Området er som sådan bare en gennemkørsel,
man kan godt køre af og komme ind i nogle af
skyskraberne, men mange af dem er kontorbygninger -
så hvis du kun har få dage i Dubai, så
skal du blot nyde synet mens du kører forbi.
|
|
|
|
Den nye bydel
Den nye bydel er nok det alle kender Dubai på.
Alle har efterhånden hørt om den indendørs
skibakke i ørknen, The world - et ølandskab
som danner verdens lande, samt de tre palmer som 100-dobler
Dubai's kyststrækning. Det er virkelig en oplevelse
af de helt store. Da vi besøgte Dubai var det
kun "The Palm Jumeirah", den første
palme som de var ved at bygge på - vi kunne ikke
komme derud, men fra luften kunne både den og
The World anes. Det mest fantiske er, at man virkelig
har åbnet op for det visionære syn og så
forfulgt drømmen - Det er fuldstændig uden
hæmninger hvad der bygges i Dubai - udover de
værker jeg nævnte tidligere, så er
der Burj Dubai, som er en skyskraber som man forventer
bliver over 1 km. høj, og så har de jo
også det spektakulære hotel Burj Al Arab.
Det er ufatteligt hvor mange penge Sheiken har smidt
efter disse projekter, og de bliver fuldt til dørs
- indtil videre er intet opgivet - der må virkelig
være en tyk-tyk olie-tegnebog bag de investeringer.
Den nye bydel er også kendt ved en fantastisk
bilpark - som dansker kan man kun stå og nive
sig i armen.
i modsætning til den gamle bydel, så ser
du i New Dubai kun folk i "Sheik-tøj"
(også kaldet dishdasha), altså det hvide
linned, et tørklde og så det sorte reb
til at holde på tørklædet (hovedbeklædningen
hedder vist "ghutra") Det er vel egentlig
meget klassisk, det sjove er så at de alle sammen
har en "key hanger" om halsen hvor deres nyeste
mobiltelefon hænger
Derudover møder man også de tilrejsende
europæere, som enten er udstationeret eller har
slået sig ned i Dubai, bl.a. pga. de gunstige
skatteforhold.
|
|
Burj Al Arab
Verdens eneste selverklærede 7-stjernet hotel!
På et internationalt plan findes der kun 5 stjerner,
men Burj Al Arab har i al beskedenhed udnænvt
sig selv til verdens eneste 7-stjernet hotel. Hvorfor
de kalder sig det får du en god indsigt i ved
at læse de næste afsnit.
Som tidligere nævnt, så boede vi på
tre forskellige hoteller. Et 3, 4 og 7-stjernet hotel.
Vi valgte at spare lidt på den samlede hotelregning
for at få råd til at bo på "Sejlet",
som det kaldes lokalt. Vi gav 7500 kr. for en enkelt
overnatning, hvilket svarer til 22-timers ophold. Og
inden du tænker, Er i vanvittig rige?, så
lad mig sige at det var alle pengene værd. Nej,
vi er ikke rige, det var bl.a. derfor vi kun boede der
een nat og ikke alle syv :) Men jeg lyver ikke når
det er en af de største oplevelser jeg har fået
på en ferie.
jeg havde tænkt mig at lave en noget nær
komplet beretning fra Burj Al Arab - den bliver forholdsvis
lang, men den er det hele værd
Vi kunne tjekke ind kl. 14, og vi var selvfølgelig
klar ved indkørslen kl. 13:55. Hotellet ligger
på en kunstig ø et par hundrede meter i
vandet, så først skal man forbi vagtposterne
ved fastlandet. Herefter kørte vi op til indgangen.
Med det samme blev vi budt velkommen og vognen blev
straks tømt. Der var vel omkring 6 mand. Så
kom vi indenfor hvor vi igen blev budt velkommen, og
henvist til en sofa hvor vi fik fugtige vaskeklude til
at tørre vores hænder og pande. Der var
ikke noget med indtjekning eller kø - det hele
foregiv siddende, men forfriskninger i hånden.
Da de fandt ud af vi var fra Danmark, så kom der
en svensker, som skulle fortælle om hotellet mens
han fulgte os op til vores etage hvor vi skulle bo.
Ved elevatoren stod vores butler klar til at vise os
hen til vores værelse. Så inden vi havde
set værelset var vi blevet mandsopdækket
af mindst 12 personer som alle viste gæstfrihed
af højeste kaliber - uden snobberi el. lignende
- "arabic hospitality" som de selv kalder
det er dejlig behageligt. Vi fornemmede ikke bare her,
men generelt at man var ekstra flinke ved europærere,
og jeg tror det er fordi vi har et andet menneskesyn
en andre man generelt har i de højere klasser
i mellemøsten.
De var ½ time forsinket med at klargøre
værelset, så vi blev budt noget at drikke
og spise. Bare for lige at vise lidt om prisniveauet
i restauranten, så kostede sandwichen på
billedet 243 kr. men så fik du også en Hummertoast
àl a Burj al arab. En flaske absolut vodka i
minibaren kostede 1000 kr.
|
|
|
|
Hotellet har 52 etager, eller... det er jo i princippet
kun 26, for der er kun 26 knapper i elevatoren - og
forklaringen er ganske simpel, alle hotelværelser
er i to etager. Vi havde booket det mindste værelse
- sølle 168 kvadratmeter i 2 etager. Mindre kunne
ikke gøre det. Alle værelser har selvsagt
havudsigt, spa-bad, et gæstetoilet, kontor, påklædningsrum,flere
sofaarrangementer, spisebord... jeg kunne blive ved.
Der er også mange tekniske detaljer. Der er selvf.
elektriske gardiner. Der sidder et kamera i døren,
så når det ringer på, så tænder
den 40" fladskærm, så man kan se hvem
man lukker ind. Og man styrer selvf. det hele fra fjernbetjeningen.
I kontoret er der computer, fax og hvad man ellers behøver.
Værelset er iøvrigt pyntet op med friske
blomster, vi talte 11 vaser ialt med friske blomster.
Derudover er der en frugtkurv med frisk frugt, der var
vel omkring 30 eksotiske frugter. Der var udsøgt
chokolade og små arabiske kager - alt sammen inklusiv
i prisen.
på badeværelset, som var en hel historie
i sig selv. Der var alt hvad der ikke var skruet fast
dit. Vi fik faktisk en lille sporttaske med derfra med
parfumeserier fra Hermes, de nyeste skrabere fra Gillete,
tandbørster, hårshampoo - og det var ikke
små størrelser - alle deodoranter og parfumer
var ml. 100-250 ml. (forstør billedet fra badeværelset,
så kan du set det hele)
Derudover fik vi, da vi rejste hjem udleveret silkeposer
til vores sko. Lækre lærredsække til
vores beskidte tøj, og en super strandtaske,
alt sammen i den dybe mørkeblå farve, men
hotellets logo og navn broderet med guldtråd.
Du kunne ikke sætte en finger på noget.
Den eneste fejl vi fandt var at dem der havde redt sengen
havde glemt at lægge hovedpuder til. Men ak nej,
det var selvfølgelig ikke en fejl. Om aftenen
kom butleren forbi med et "pude-menu-kort"
Der kunne du vælge mellem 25 forskellige puder,
nogle var gode for rygere, andre for dårlig ryg
osv.
Hver gang vi forlod værelset, så blev brugte
glas fjernet og puderne blev banket op, hvis de ikke
stod perfekt i sofaen - alt sammen uden man så
noget personale. På vores gang var der vel omkring
5 værelser i hver af de to fløje. For enden
sad der en floormanager og en assistent, som døgnet
rundt stod til din rådighed, selvf. udover den
butler der var tilknyttet dit værelse - alt spillede
100%
|
|
Faciliteterne på hotellet er mange. Der er
et fantastisk poolområde. Det er småt men
godt. For det første ligger det jo 200 meter
fra land og 5-7 meter over havets overflade, hvilket
gør at det lufter dejligt. For det andet er der
tykke hynder på solvognedene og der er flere dejlige
tykke håndklæder pr. solvogn. Derudover
kommer der løbende personale rundt med iskold
kildevand, sololie og iskolde hårdtopvredne vaskeklude,
så man kan tørre den svedige pande - alt
dette er også inklusivt.
Der er stort set ingen ved poolen, det er jo faktisk
kun nordeuropæere der gider at dyrke solen. Dem
som kommer fra de varme himmelstrøg forsøger
at undgå den så meget som muligt. Fik jeg
nævnt det udendørs spa ved poolområdet
med udsigt ud over havet? :)
Kan man ikke få nok vand, så er der en
indendørs pool på 25. etage, selvfølge
med spa og livredder. Det er en super oplevelse at ligge
i en pool, som går helt ud til ruderne. Så
man ligger faktisk i 50 etagers højde i en pool,
kun adskilt fra frit fald af et vinduesglas, samtidig
med at du har fri udsigt ud over kyststrækningen
i begge retninger. |
|
|
Den sidste mulighed for at komme i vandet, udover spa
badet på hotellet, hvor man kan ringe hjem til
hotellet ½ time førend man er tilbage,
og bede butleren gøre spa'et klar, så har
de selvf. også egen eksklusiv strand, hvor kun
Burj al arab gæster må komme. Vi tog en
svømmetur i bølgen blå kl. 7 om
morgenen. Det foregår ved at man møder
omklædt om i poolområdet, og så holder
golfbilen klar til at køre dig ned på stranden.
Stranden er forinden fuldstændig cleanet af personalet.
Sandet er endda revet manuelt. Når du går
ud i vandet, så kommer der nogle og river dine
fodspor i sandet væk, så der hele tiden
er pænt. Og vandet, ja det er fantastisk dejligt.
Det er vel omkring 25-30 grader sådan en novembermorgen
kl. 7 :) Når det er rigtig sommer i Dubai, altså
50 grader, så er der faktisk ingen som bader i
vandet, det er simpelthen for varmt. Det når over
40 grader, og så er det slet ikke behageligt.
På billedet til højre kan du svagt se stranden,
den er hel tom og ligger til venstre for det for hotel
Madinat.
Jeg har hørt noget om at man i Dubai undersøger
hvorledes man kan afkøle sandet, så man
ikke brænder fødderen om sommeren i sandet
- men med alt andet de bygger i Dubai, så er det
sikkert snart en realitet. Så er spørgsmålet
blot hvornår de også afkøler havvandet...
Fik jeg sagt, at alle pools i Dubai selvfølgelig
er afkølet... |
Kan man stadig ikke få nok vand, så er
også gratis adgang til Wild Wadi Water Park www.wildwadi.com.
Et kæmpe vand-bade-land. indgangen til parken
ligger lige ud foran vandkanten, hvor vagtposterne til
hotellet står. men, man får selvfølgelig
ikke lov at gå ud af broen - nej, selvfølgelig
ikke. Hotellet råder over 20 golfvogne, som i
døgndrift transporterer gæsterne rundt
på hotellets område. Så man klæder
om på hotellet, går ned til poolområdet,
og bliver hentet i en Buggy "golfvogn" og
bliver kørt over broen, forbi den lange kø
til vandlandet og direkte hen til indgangen, hvor man
spadserer lige igennem og foran alle de andre - alt
sammen inkl. i prisen til Burj Al Arab. Vandlandet er
sjovt, der er bl.a. surf-maskiner, hvor man kan lære
at surfe (se billede), Så er der et bølgebassin
med tre meter høje bølger, og meget andet.
Jeg lyver ikke når jeg siger at der er en livredder
pr. 10. meter. I alt er der vel en 100 livredere som
sidder klar til at redde dem der er ved at drukne i
det 1 meter dybe vand.
|
|
|
Jeg har tidligere nævnt prisniveauet på
hotellet, det er ret ... dyrt. Jeg ved at mange, som
ikke vil betale 7-12.000 kr. for en overnatning "nøjes"
med at booke fredags-brunch. Det koster 600 kr. pr.
person, men buffeten er ekseptionel, og skulle efter
sigende være mellem 50-100 meter lang. De har
efter sigende også nogle fantastiske restauranter
på hotellet, især deres fiskerestaurant
i kælderen - man sidder stort set i et kæmpe
akvarium og spiser - selvfølgelig under havets
overflade. Der går vist også nogle rygter
om at de har en anden restaurant under vandet, hvor
man bliver sejlet hen i en ubåd - men det kunne
vi ikke rigtig finde ud af. Men der er ihvertfald en
ubådsimulator i restauranten, som desværre
var ude af drift da vi besøgte restauranten.
Så er det også værd at nævne
"Sky view baren" i toppen af hotellet. Den
har også kælenavnet, " the folded newspaper"
og du forstår hvorfor når du ser den. Der
er en supergod udsigt, og det er vel og mærke
200 meter over havet. Derfra kan man virkelig se hvordan
palmen og "the world" ser ud i et fugleperspektiv.
Der er sådan lidt 80'er stil over den med de kulørte
lamper i loftet. Baren er designet af Philippe Starck.
|
|
Hotellet har selvf. også et væld af biler
du kan leje. En Ferrari F430 kostede små 12.000
kr. at leje for en dag. Men du kunne også leje
en mindre bil. En Porsche, Aston Martin, Bentley Maserati,
eller også kunne du få en tur med en Rolls
Royce med chauffør. Du betaler for alt dette.
Jeg mener et time med chauffør i en Rolls Royce
kostede 1500 kr. Du kan selvf. også blive hentet
i lufthaven og fløjet med helikopter direkte
til hotellet. Det er faktisk meget få der har
adgang til helikopterpladsen. Vi prøvede alt
hvad vi kunne, men det er et lukket land - selv for
det meste af personalet. En lille sjov historie, i Dubai
er det ulovligt at flyve helikopter. Det er kun Sheiken
som må flyve helikopter. Man har simpelthen vurderet,
at med alle de milliardærer i Dubai, så
ville det være livsfarligt for alle i luften og
på jorden, hvis alle fløj i helikopter.
Hotellet har givetvis fået en undtagelse.
Hotellet ejes af kæden Jumeirah, og der ligger
faktisk et på hver sin side af kontrolposten -
to kæmpe hoteller, som også ejes af jumeirah
- ganske vidst kun 5-stjernet, men de skulle også
være superdejlige hoteller. Prisniveauet ligger
på 3-4.000 kr. pr. overnatning. Det ene hotel
hedder Jumeirah Beach Hotel og ligner en skibakke eller
en stor rutchebane, og det andet hotel hedder Madinat,
og minder mest af alt om eventyret "1001 nat"
http://www.jumeirahbeachhotel.com
http://www.madinatjumeirah.com
Vi valgte at spise på Madinat, det er utroligt
flot og hyggeligt om aftenen - se billedet. Det er måske
nok feriens bedste billede og meget symbolsk. I baggrunden
har vi det flotte oplyste hotel. Og i forgrunden har
vi et klassisk oplyst arabisk vindtårn. Det fungerede
i gamle dage som en slags aircondition, eftersom hullet
i toppen og alle pindene skabte turbulens og køllede
huset med vind. Maden på Madianat er god, og der
er mange restauranter at vælge imellem. Der er
levende musik på en bud som sejler ude i vandet.
Der er også vandtaxaer, som fragter hotellets
gæster rundt i deres kanaler.Og maden er god og
billig. Faktisk er det meget billigt at spise i Dubai
i forhold til i København, og kvaliteten og udvalget
er super.
Selve hotelet er jo også en klasse for sig. Alt
hvad der ligner guld, er det efter sigende også.
Det er helt sindsygt hvor meget bladguld der er brugt
på hotellet. Lobbyen er fantastisk, og især
de to springvand, så har så præcise
og kraftige vandstråler, at de kan føre
lys gennem dem - det er usædvanligt. Men som så
mange andre steder i Dubai, så har de hentet eksperter
til landet. Bl.a. er manden bag springvandet også
en ekspert der er hentet i Europa. Selve hotellet forestiller
et sejl. Det er faktisk stærkt inspireret af hvordan
et middelalderligt lille fragt eller handelsskib så
ud. Hotellet er belyst om aftenen, og belysningen skifter
hele tiden farve.
Der går vist forlydender om, at selv hvis hotellet
var fuldt booket i 100 år, så ville det
ikke give overskud - det er ren og skær prestige
og branding af Dubai
Som du måske kan fornemme, så er det en
fantastisk oplevelse at bo på Burj Al Arab. Selvom
det er dyrt i forhold til så meget andet, så
er oplevelsen så stor, og du får så
mange ting og oplevelser som er gratis.Vi brugte f.eks.
kun penge på morgenmaden - den kostede så
også 200 kr. pr. mand, men ellers var alle de
andre oplevelser inklusiv i prisen på de 7.500
kr.. Jeg kan kun på det varmeste anbefale en tur
på "Sejlet" |
|
|
Bagsiden af medaljen
Jeg mener at have hørt om en talemåde
der hedder: "Bag enhver mand står en kvinde".
Hvis man modificerer den til Dubai, så kan man
sige: "Bag enhver drøm i Dubai står
en underbetalt Inder"
Der er flere samfundslag i Dubai. På bunden er
der nok de illegale arbejdere, men dem ved jeg ikke
hvor mange der er af. Men til gengæld ved jeg
at antallet af indiske byggearbejdere er enormt. Jeg
kender ikke tallet, men 250.000 ville ikke overraske
mig. Byggearbejderne bliver hyret i Indien af bureauer.
De får vel omkring 6-800 kr. om måneden.
Men så arbejder de også kun 6½ dage
om ugen og det er 12 timers skift. Der er nok ikke så
mange som gør det af lyst, nok nærmere
af nød. De sender alle pengene hjem til familien
i Indien. Det er også derfor du i den gamle bydel
ser den ene forex e.l. efter den anden. På et
tidspunkt var det så slemt, at byggearbejdere
spiste og drak så lidt, så de kunne sende
flest muligt penge hjem, af de faldt ned fra højhusene.
Problemet var ikke at de døde, nej nærmere
at de kunne ramme nogle indfødte dubai'kanere
eller hvad de nu hedder. Det betød nemlig at
byggevirksomheden skulle betale blodpenge hvis nogle
døde af at få en indisk byggearbejder i
hovedet. Derfor bliver der idag trukket penge i lønnen
og så får de istedet for udleveret mad og
drikke.
Jeg tror ikke at fagforeninger har noget at gøre
i Dubai. Alle er der jo af nød, så hvis
de klager bliver de sendt hjem. Byggearbejderne holder
næppe mere end 5-10 år i branchen, så
er de simpelthen slidt op - og hvem gider ansætte
en nedslidt byggearbejder? Det er vist også almen
praksis, at arbejdsgiveren tilbageholder de første
måneders løn, for at "motivere"
medarbejderen til at holde kontrakten, ligesom de også
opbevarer deres pas, så de ikke kan tage andet
arbejde eller slippe ud af landet.
De arbejder jo i døgndrift, og det går
faktisk også rigtig hurtigt. Men sammenlignet
med en dansk byggeplads, så er der vel omkring
ti gange flere personer på en byggeplads i Dubai.
En anden ting er at inderne er så billige, at
man ikke regner dem for noget. Se eks. billedet med
vejarbejdet. Alt vejarbejde er markeret ved kegler hvor
der er et tov mellem dem. På tovet går de
indiske vejarbejdere og binder de rød-hvide "minestrimler"
fast. Tænk lige på hvor lang tid det tager
at binde en sløjfe tre gange pr. meter. Og deres
vejspærringer er ofte flere kilometer lange. De
indiske byggearbejder bor i barakker ude i ørknen.
Man skal bare køre 10 km. væk fra centrum,
så oplever man den golde ørken. Når
du har kørt længe nok i ørkenen,
så kan du se at der går små stikveje
væk fra hovedvejen. Et par kilometer inde af de
stikveje ligger deres barakker. Midt i den glohede ørken.
Og hvis det bare er halvt så uselt indvendigt,
som det ser ud udvendigt, så skal man ikke misunde
dem som "bor" derude.
På tankstationer oplever man også at Indere
ikke koster noget. Ved en alm. tankstander med fire
ledninger, vil der som regel være en mand til
hver tank pistol, samt en mand som tager imod betaling
ude på pladsen plus ham som tilbyder at vaske
din rude. Altså 6 mennesker til en lille benzinø.
De store tanke har måske 4-6 øer, og der
vrimler det med benzindrenge. Kommer du ind i et supermarked
eller nogle af deres store indkæbscentre, så
er der absolut heller ikke mangel på ekspedienter.
men de folk der arbejder med service får øjensynligt
3-5 gange mere end en bygningsarbejder. Herefter er
der så de lærte indere, som er universitets-uddannet.
De får vel mellem 5-20.000 danske kroner. Så
man kan altså tale om flere klasser. De laveste
er bygningsarbejdere, så kommer alle dem i servicefagene
og øverst er alle dem som er universitetsuddannet.
|
I dag er det stadig billigt at have folk i servicefagene.
Men som tiden går bliver det dyrere og dyrere.
De bygger jo 100.000vis af lejligheder, og priserne
i Dubai stiger meget stærkere end vi har set i
Danmark. Problemet bliver snart at efterspørgslen
efter billig arbejdskraft bliver så stor, at udbuddet
ikke kan følge med. Hver gang der flytter en
europæer til Dubai, så kræver det
jo et par indere ekstra til servicefagene. Til sidst
har Inderne ikke råd til at bo i Dubai, eller
også er der ikke plads. Det betyder at Inderne
kan få højere løn, hvilket betyder
at lavinen ruller. Når priserne stiger på
serviceydelser, så stiger leveomkostningerne og
dermed kan huspriserne ikke holde trit - de vil simpelthen
dale. Der kan ikke være tvivl om at boblen i Dubai
på et tidspunkt vil briste. Udbuddet kan simpelthen
ikke følge med efterspørgslen - men vi
ser nok ikke nogle tegn på brist førend
alle tre palmer står færdige.
Dubai er et fantastisk sted. Facaden er meget imponerende,
men medaljen har en bagside. Man skal ikke glemme, at
det er baseret på den billige indiske arbejdskraft,
som jeg især synes bliver udnyttet grovt i byggesektoren.
Men omvendt, så har mange indere også oplevet
et løft af deres levevilkår, så intet
er så skidt at det ikke er godt for noget - men
ballonen kan ikke vokse uendeligt! |
Som altid kan du skrive til mig, hvis du har
spørgsmål eller kommentarer
Skriv til mig
Rejsebeskrivelsen er sidst opdateret:
|